top of page
  • jolandabarnhoorn

Tien tips om dat vervelende rusteloze en gejaagde gevoel te verminderen

Bijgewerkt op: 29 nov. 2023

Een snelle ademhaling, je hart bonkt in je keel, je bent angstig en je hebt een opgejaagd gevoel, alsof er zometeen iets vreselijks gaat gebeuren. Rationeel weet je dat het niet nodig is om je zo te voelen, maar je voelt het wel. Dit soort lichamelijke klachten en gevoelens zijn vaak een onderdeel van een burn-out. Het is dus volkomen normaal en veel meer mensen worstelen hiermee tijdens hun burn-out. Fijn natuurlijk, dat je niet de enige bent die hier mee moet dealen, maar veel belangrijker: hoe kom je er vanaf?


  1. Beweeg, beweeg, beweeg. Door te bewegen verlagen je cortisolwaarden. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Een te hoge cortisolproductie kan leiden tot allerlei klachten, waaronder slecht slapen, een gejaagd en onrustig gevoel en negatieve, sombere gevoelens. Start met gewoon wandelen en probeer dit op te bouwen tot minimaal 20 minuten. Bewegen in de frisse lucht zorgt er daarnaast voor dat je positiever gaat voelen, het zorgt voor meer zuurstof en je hoofd wordt leger.

  2. Drink een kopje zwarte thee per dag. Zwarte thee zorgt ervoor dat je cortisol verlaagt. Doe dit bij voorkeur niet in de avond, omdat theïne uit zwarte thee kan zorgen dat je moeilijker in slaap valt.

  3. Probeer een dag niet te denken aan je burn-out en hoe je je voelt. Laat het los en accepteer dat wat er is. Ook al voel je je heel slecht, probeer te focussen op iets kleins wat je fijn vindt. Een kopje thee, een mooie bloem of de zon die schijnt.

  4. Probeer mindfulness toe te passen, ook al is het maar één keer tien minuten per dag. Door mindfulness ga je meer uit je hoofd en in je lichaam. Wanneer je naar buiten gaat, kan je bijvoorbeeld proberen je te focussen op wat je hoort (vogelgeluiden, de wind in de bomen), wat je ziet (bloemen of planten onderweg) of wat je voelt (je voeten die één voor één op de grond terecht komen, je jas die zacht aanvoelt op je armen, etc). Ook een goede oefening is om mindfulness toe te passen tijdens het eten. Probeer je alleen te richten op wat je proeft, de textuur van het eten in je mond en het langzaam fijner worden van je eten in je mond.

  5. Je ademhaling is een heel sterk instrument om snel rustiger te worden. Door langzamer te ademen en je uitademing langer te laten zijn dan je inademing wordt je parasympatische zenuwstelsel direct geactiveerd. Dit heeft een ontspannend effect op je, waardoor het opgejaagde en onrustige gevoel minder kan worden.

  6. Doe iets leuks, waar je blij van wordt. Pak je (oude) hobby op, zing een liedje, lees een boek of eet een lekkere lunch. Dit zorgt voor de aanmaak van serotonine, waardoor je je beter gaat voelen.

  7. Las elke dag, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, een moment in waarop je nadenkt of opschrijft waar je dankbaar voor bent. Voor alles wat je wèl hebt en wat er wel goed gaat.

  8. Knuffel met je partner, je kind of je huisdier. Door te knuffelen maak je oxycotine aan. Hierdoor ga je je beter voelen en wordt het onrustige, opgejaagde gevoel minder.

  9. Eet niet teveel suiker en producten waar suiker in zit. Suiker zorgt ervoor dat insuline wordt aangemaakt, wat een negatief effect heeft op de stresshormonen adrenaline en cortisol.

  10. Neem eens ashwagandha. Dit is een ayurvedisch kruid, wat al eeuwenlang in Azië wordt gebruikt om stress tegen te gaan en je stress- en hormoonstelsel in balans te brengen. Laat je hierover adviseren door een goede drogist en begin met een kleine dosis om te kijken hoe je lichaam erop reageert.




38 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page